fredag 27 november 2009

Lev här och nu!

Livet är det som pågår medan vi planerar för morgondagen och grämer oss över gårdagen. Vi borde lära oss att leva just här just nu. Varför ska vi oroa oss för morgondagen, när vi ändå inte kan påverka den och varför i hela friden ska vi gå omkring och bry oss om vad som hände igår. Det är ju historia i dag. Visst kan man väl tala om stora världshändelser och små vardagssaker, men inte gå och gräma sig för att man gjorde fel eller inte gjorde något man borde gjort. Om jag går ut i skogen och tar en promenad och samtidigt går och grubblar på hur jag ska hinna med allt som ligger efter på jobbet, så hinner jag ju inte njuta av naturen, luften och fåglarna. Det är väl dumt. På det viset missar jag ju själva meningen med promenaden. Morgondagen kommer ju i alla fall och det är väl bättre att ta itu med den då. Då är det väl mycket bättre att njuta av promenaden och ladda batterierna. Det försöker jag tänka på när stressen sätter in och ibland lyckas jag, men lika ofta blir jag bara arg på mig själv för tankarna far iväg som jag inte vill att de ska göra. Mitt motto är: minns gårdagen men lev idag för morgondagen kommer av sig själv. Det gäller att ständigt påminna sig själv. för livet blir så mycket mer närvarande om man kan leva här och nu.
Kram på er alla!

Inga kommentarer: